Grand Gala du Disque Populaire
Amsterdam RAI, 15 februari 1974

Programmawaaier 24 bladzijden
Optredens van diverse artiesten, rechtstreeks in kleur uitgezonden op tv





                        


Voorwoord van Piet Beishuizen
Programma presentatie: Willem Duys en Willem van Kooten
Opening door het Grand Gala Orkest o.l.v. Harry van Hoof
De waaier bevat 1 kaart per artiest met foto en beschrijving op alfabetische volgorde
Programma volgorde:
Cornelis Vreeswijk / Tony Orlando and Dawn / Dobie Gray / Jan Akkerman / The Three Degrees / Jürgen Markus / Georges Moustaki / Barry White + Love Unlimited
Pauze
The Carpenters / Reinhard Mey / Oscar Peterson+Stephane Grapelli / Euson / Julien Clerc / Thijs van Leer / Kiki Dee / Don McLean / Donna Hightower / Tom Jones





Onbekende krant, 15 februari 1974





Foto’s uit archief Beeldbank
     
                                                                                                        
                                                               13 februari 1974, repetitie met Theo Ordeman


Toegangskaart platenbal 15 februari 1974, na afloop van het Grand Gala

Bron: http://irmin.weblog.nl/


Persberichten over het Grand Gala du Disque Populaire 1974


Nieuwsblad van het Noorden
4 februari 1974


Leeuwarder Courant
14 februari 1974


Nieuwsblad van het Noorden
15 februari 1974



Het Grand Gala du Disque Populaire en de Edisons
Bron / Source: http://www.edisons.nl/edisons
Onder leiding van achtereenvolgens Willem Duys en Piet Beishuizen organiseerde de CCGC in de jaren 1960 tot en met 1974 de gala’s.
De belangstelling voor de televisie uitzendingen was enorm. Tot oktober 1964 was er natuurlijk ook maar een zender op de Nederlandse buis.
Aangezien niet veel mensen nog in het bezit waren van een televisietoestel, keken veel mensen bij elkaar in één huis. Zo kon het voorkomen
dat na de uitzending van het Grand gala in 1963 de kijkers zo massaal naar huis keerden, dat de politie genoodzaakt was om de
verkeerslichten (die ’s nachts uitgeschakeld stonden) weer aan te zetten. Voor de incrowd was natuurlijk het traditionele “platenbal” na afloop
van de gala’s een absolute must.
Honderden beroemdheden kwamen voor de camera’s. Door de internationale uitstraling van het programma lukte het steeds beter om wereldvedetten
naar Nederland te halen. Roddels, rellen en ruzies waren er te over. Nieuws voor de showpagina’s was er altijd. Het aanvankelijke doel was natuurlijk
om de platenverkoop te stimuleren. In het algemeen zorgden de gala’s voor een positief effect op de verkoop. Het kwam echter ook voor dat een artiest
danig tegenviel wat de verkopen navenant deed dalen.
In 1974 besloten de organisatoren te stoppen met de gala’s. De kosten waren erg hoog geworden; het gala in 1974, waar overigens geen Edisons werden
uitgereikt, kostte wel 800.000 gulden. Bovendien was het unieke karakter verdwenen omdat er nogal wat navolging was ontstaan. Het stoppen van de gala’s
werd zeer betreurd door kappers, couturiers en verhuurders van feestelijke kleding, die goede zaken deden....